Dominique Pifarély - François Couturier (FR), Irreversible Entanglements (USA)
K 2025-10-16 19:00
Vilniaus senasis teatras, Vilnius
21.00 - 56.00
Dominique Pifarély - François Couturier (France)
Dominique Pifarély - vl
François Couturier - p
Dominique Pifarély - vl
François Couturier - p
Kertinės Prancūzijos muzikos asmenybės suvienijo savo talentus solidžiai programai po beveik trijų dešimtmečių pertraukos nuo 1997-ųjų, kai prestižinė Vokietijos įrašų kompanija ECM išleido šio dueto albumą „Poros“. Šių metų pradžioje ECM pristatė naują muzikantų albumą „Preludes and Songs“ („Preliudai ir dainos“), įgrotą išskirtinės akustikos „Reitstadel“ salėje Noimarkte, Vokietijoje. Jo muzikai skirtas šis koncertas.
Pasak D. Pifarély, tai nėra dueto sugrįžimas į praeitį. „Mes susitinkame dabartyje, kurią abu pasiekėme skirtingais keliais. Todėl siekėme pasidalyti idėjomis įsiklausydami į vienas kitą, gerbdami vienas kito patirtį“, – aiškino smuikininkas.
„Preludes and Songs“ – tai muzikantų kelio tęsinys, įpasminant jų kūrinius ir džiazo standartais tapusias Duke Ellingtono, George’o Gershwino, J.J. Johnsono, Jacques’o Brelio kompozicijas.
D. Pifarély ir F. Couturier susipažino dar 7-ojo dešimtmečio pradžioje grodami Didier Levallet’o grupėje „Swing String System“. Vėliau smuikininkas ir pianistas susitikdavo įvairiuose jųdviejų kolektyvuose. Improvizacija – tik vienas kelių, atvedusių šiuos kūrėjus į šiandieną. Menininkų techninė meistrystė, platus akiratis ir laki vaizduotė leidžia jiems sklandžiai migruoti tarp džiazo, šiuolaikinės akademinės ir improvizacinės muzikos pasaulių.
Dominique’o Pifarély meistryste „Vilnius Jazz“ publika jau įsitikino 2015 metais, kai smuikininkas surengė festivalyje solinį rečitalį ir pasirodė su savo kvartetu.
Virtuozas smuikuoja nuo šešerių metų. Puikiu įvertinimu baigęs konservatoriją, jis pradėjo karjerą kaip tradicinis džiazo muzikantas – grojo D. Levallet’o grupėje „Swing String System“ ir šio kontrabosininko trio su būgnininku Gerard’u Marais, taip pat su vargonininku Eddy Louissu.
Eksperimentais smuikininkas susidomėjo, patekęs į Mike’o Westbrooko grupę bei „Vienna Art Orchestra“. 1985 m. D. Pifarély pradėjo bendradarbiauti su iškiliu prancūzų klarnetininku ir saksofonininku Louisu Sclavisu, o 1992-aisiais įkūrė su juo garsųjį „Sclavis/Pifarély Acoustic Quartet“, kuriame dar groja šiuolaikinio džiazo guru gitaristas Marcas Ducret ir bosininkas Bruno Chevillonas. Be to, D. Pifarély yra L. Sclavis’o kvinteto ir seksteto narys.
9-ajame dešimtmetyje menininkas ėmė eksperimentuoti ir su savo grupėmis. 1988 m. jis išleido pirmąjį albumą kaip grupės lyderis, ėmė plačiau reikštis su savo kvintetu, kuriame taip pat groja pianistas F. Counturier ir gitaristas M. Ducret.
Mėgstamas šio smuikininko formatas – mažos akustinės grupės, kuriose atsiskleidžia jo muzikavimo pilnatvė. Įvairuose trio ir duetuose D. Pifarély grojo su Joachimu Kühnu, Daniel’iu Humair’u, Vincent’u Courtois, Michel’iu Godard’u, Stefano Battaglia, Rabihu Abou Khalilu, Carlosu Zingaro.
Pasak kritikų, D. Pifarély modernizavo prancūzų džiazo smuikavimo meną, pasitelkęs savo nepaprastus techninius įgūdžius ir kūrybingumą. Jo brandžiajame stiliuje susijungia klasikinio smuiko, svingo tradicijos ir novatoriškas europietiško džiazo garsovaizdis. Jo muzika kupina permainingų nuotaikų ir spalvų, aitrių ir lyriškų vizijų.
Savo muzikos žodyną ir stilių D. Pifarély gludina solo projektuose, kuriuos vadina „kūrybinėmis dirbtuvėmis“, o smuiką – mažu orkestru, kuris reikalauja dėmesio kiekvienai detalei. Už menininko pečių juntama smuiko istorija, ji virtuozui – ne našta, o lobynas, praturtinantis kūrybą. Įdomu, kad D. Pifarély mėgsta įtraukti į projektus ir kalbamuosius tekstus, bendradarbiauja su literatais ir aktoriais.
Jo menas įamžintas daugelyje ECM leidinių – su šia kompanija smuikininkas bendradarbiauja daugiau kaip tris dešimtmečius. Muzikinėse kelionėse jį lydėjo, be jau minėtų garsenybių, Aki Takase, Craigas Tabornas, Stéphane’as Grappelli, Timas Berne, Michelis Portalas, François Corneloupas, Wolfgangas Reisingeris, François Raulinas ir daugelis kitų korifėjų.
D. Pifarély koncertuoja visoje Europoje, JAV, Kanadoje, Japonijoje, Indijoje, Artimuosiuose Rytuose, Lotynų Amerikoje ir Afrikoje.
Pianistas Francois Couturier pelnė tarptautinį pripažinimą savo gebėjimu laisvai ir kartu apgalvotai derinti kūryboje džiazo, modernios akademinės ir improvizacinės muzikos kalbą. Tai liudija gausūs jo įrašai ECM ir kitose kompanijose, dalyvavimas Johno McLaughlino, Anouar’o Brahem’o, Jono Christenseno, D. Pfarely ir kitų garsenybių projektuose. 1980 metais F. Courturier menas buvo įvertintas Prancūzijos „Académie du Jazz“ (Džiazo akademijos) Django Reinhardt’o prizu.
Meilę klaikinei muzikai ir džiazui F. Courturier perėmė iš savo tėvo, pianisto mėgėjo, kuris buvo pirmasis jo mokytojas. Vėliau vaikinas studijavo klasikinę muziką ir muzikologiją Tūro universitete.
1977 m. jis subūrė savo pirmąją grupę „Impression“, o po metų įsiliejo į būgnininko Jacques’o Thollot kvintetą, kuriame susipažino su būsimu ilgamečiu kūrybos partneriu bosininku Jean-Paulu Celea. Jiedu įgrojo ne vieną albumą, drauge įkūrė didelį naujosios muzikos ir džiazo ansamblį „Passaggio“.
1981-1983 m. F. Courturier dalyvavo pasaulinėse J. McLaughlino grupės „Translators“ gastrolėse, po jų kelerius metus skyrė muzikos kūrybai ir įvairiems eksperimentams. Vėliau jo diskografiją papildė albumai, įrašyti su François Jeanneau, D. Levallet’u, Michel’iu Portalu, Larry Schneideriu, D. Pifarély, ūdos virtuozo Anouar Brahem’o trio, Danieliu Humair’u ir kitais prancūzų muzikais. Didelę dalį diskografijos sudaro ECM leidiniai.
Pianisto suburtas „Tarkovsky Quartet“, kuriame jis groja su akordeonininku Jean-Louisu Matinier, saksofonininku Jean-Marcu Larché ir violončelininke Anja Lechner, tapo tarptautine sensacija moderniosios klasikos ir džiazo sluoksniuose. Šio kvarteto repertuare greta muzikantų kompozicijų skamba klasikų J.S. Bacho, G.B. Pergolesi, D. Šostakovičiaus kūriniai.
Irreversible Entanglements (USA)
Camae Ayewa (a.k.a. Moor Mother) - spoken word
Aquiles Navarro - trumpet
Keir Neuringer - alto sax
Luke Stewart - double bass
Tcheser Holmes - drums
Aquiles Navarro - trumpet
Keir Neuringer - alto sax
Luke Stewart - double bass
Tcheser Holmes - drums
Grupė vienija pripažintus bekompromisius meno kūrėjus, siejamus nuoširdžios draugystės ir pagarbos Juodosios muzikos bei kultūros palikimui.
Pirmą sykį šie muzikantai kartu pagrojo 2017-aisiais, o albumas, įamžinęs tą sesiją ir pavadintas „Irreversible Entanglements“, sulaukė netikėtai puikaus kritikų įvertinimo. Vienu geriausių metų albumų jį pripažino „NPR“, „Wire Magazine“, „Stereogum“. Greitai grupė sužibėjo ir svarbiose Šiaurės Amerikos bei Europos džiazo scenose.
Pandemijos pradžioje pasirodęs antrasis „Irreversible Entanglements“ albumas „Who Set You?“ įkopė į „Billboard“ populiariausių viršūnę, „El Intruso“ džiazo kritikų tarptautinėje apklausoje ansamblis buvo pripažinta Metų grupe. Vėlesni jo albumai patvirtino nestandartinį šių muzikantų mąstymą ir žanrinių ribų nepripažįstantį kūrybingumą.
„Vilnius Jazz“ scenoje „Irreversible Entanglements“ pristatys savo naujausią albumą „Protect Your Light“, išleistą legendinės „Impulse!“ kompanijos.
„Tai kupina meilės, protesto, socialinio patoso muzika. Kaitinamas poetės/vokalistės Came Ayewa tvilkančių monologų, persmelktų Juodosios trauminės patirties skausmo, kvintetas aistringai prikelia pirmosios „free“ džiazo bangos maišto tradiciją. Tai naujojo džiazo atstovų, kokie savo amžininkams buvo Johnas Coltrane‘as, Albertas Ayleris, Archie Sheppas, manifestas“, – taip šio albumo muziką apibūdino „The Wire“.
Pasak „NPR“, šis „eksperimentinio „punk“ mentaliteto“ kvintetas yra įspūdingiausia dabarties džiazo grupė.
Amerikietė poetė, muzikė, visuomenininkė Camae Ayewa, solinėje kūryboje labiau žinoma Moor Mother pseudonimu, vadina save afrofuturistinio meno atstove. Ji garsėja kaip arši socialinio teisingumo gynėja, besiremianti savo kūryboje Afrikos istorijos ir filosofijos tyrinėjimais, apnuoginanti skaudžias kolektyvines patirtis ir negyjančius istorinius randus. „Tyrinėdami pasaulį, pažįstame save“, – teigia menininkė, puoselėjanti Juodosios muzikos kūrėjų paveldą.
2016 m. išleistas jos debiutinis albumas „Fetish Bones“ pateko tarp geriausių „The Wire“, „Jazz Right Now“, „Pitchfork“, „Noisey“, „Rolling Stone“, „Spin“ sąrašuose. „Bandcamp“ titulavo Ayewą Metų artiste, „Rolling Stone“ ją įtraukė į ryškiausių meno naujokų dešimtuką.
Nuo savo debiuto produktyvi kūrėja kasmet išleidžia po naują albumą. 2020-aisiais kartu su švedų prodiuseriu Olofu Melanderiu ji parengė įrašų seriją „Anthologia“, skirtą paremti neįgaliuosius, o vėliau su šiuo muziku įrašė eksperimentinio hiphopo singlų. Ayewa taip pat bendradarbiauja su reperiu Billy Woodsu. Šalia grupės „Irreversible Entanglements“ projektų, ji yra „MoorJewelry“ ir „700bliss“ vokalistė, vaizduojamojo meno kūrėja, rengia meistriškumo kursus.
Niujorkietis trimitininkas, kompozitorius ir didžėjus Aquiles Navarro gimė Panamoje, užaugo vietos folkloro, salsos, regio muzikos apsuptyje. Tai įkvėpė jį bendradarbiauti su šios muzikos atstovais, šokėjais, dailininkais, aktoriais, poetais ir sukurti labai spalvingą, jų įtakotą muzikos žodyną. Be to, Navarro įsteigė ir vadovauja Panamos kūrėjams skirtą įrašų kompaniją „River Down Records“.
Profesionaliai mokytis muzikos trimitininkas pradėjo gimtinėje, studijas tęsė JAV – „New England Conservatory“ ir Majamio universitete.
Į grupę „Irreversible Entanglements“ šis menininkas įsiliejo kartu su ilgamečiu scenos partneriu duete „Heritage of the Invisible“ būgnininku Tcheseriu Holmesu, praturtindami grupės garsyną „Latin“ ir afrokaribų muzikos spalvomis.
„Heritage of the Invisible“ duetas yra išleidęs kelis palankiai kritikų sutiktus albumus. 2020-ųjų albumą „The Guardian“ ir „Rolling Stone“ įtraukė tarp metų geriausių tarptautiniu mastu, o Navarro buvo nominuotas JAV meno stipendijai kaip vienas ryškiausių JAV gyvenančių ir dirbančių menininkų.
Saksofonininkas ir kompozitorius Keiras Neuringeris garsėja savita avangardine instrumento technika ir sociopolitiniu aktyvumu. Jis puikiai valdo ir elektroninius klavišinius instrumentus, reiškiasi kaip skaitovas (ryškiausiai – olandų naujosios muzikos grupės „Ensemble Klang“ pasirodymuose) ir kaip avangardinės muzikos kūrėjas.
Muzikas studijavo kompoziciją ir saksofoną JAV, dvejus metus rezidavo Krokuvoje kaip Fulbrighto stipendininkas, iš ten persikėlė į Hagą, kur baigė tarpdisciplininės „ArtScience“ programos magistro studijas Karališkojoje Hagos konservatorijoje, kuravo audiovizualinio meno projektus. Nuo 2012 m. jis gyvena JAV.
Be „Irreversible Entanglements“, Neuringeris yra improvizuotojų trio „Dromedaries“ vienas lyderių, bendradarbiauja su garso menininku Mattu Wrightu ir pianiste Simone Weissenfels. Dešimtmečius gyvuoja jo ir bosininko Rafalo Mazuro duetas. Neuringeris plačiai pristato savo kūrybą festivaliuose, rengia meistriškumo kursus Europoje ir Šiaurės Amerikoje.
Luke’as Stewartas yra vienas populiariausių savo kartos bosininkų, sukaupęs enciklopedines muzikos žinias vesdamas radijo laidas ir koncertus. Jo kūrybinė veikla remiasi improvizacinės muzikos istorijos, apimančios platų stilių spektrą, taip pat Juodosios muzikos JAV, Afrikoje ir pasaulyje išmanymu.
Bosininkas studijavo „American University“ Vašingtone ir „The New School“ Niujorke, yra pastarosios Scenos menų koledežo docentas. Jis taip pat vadovauja savo įkurtai nekomercinei džiazo organizacijai „CapitalBop“, yra ne tik „Irreversible Entanglements“, bet taip pat „SILT Trio“, „Exposure Quintet“, eksperimentinio roko dueto „Blacks‘ Myths“ narys.
Su įvairiais kolektyvais Stewartas gastroliavo daugybėje garsių muzikos scenų JAV ir užsienyje, tarp jų – „Vision“, „Winter Jazzfest“, „Big Ears“ (visi – JAV), Roskildės (Danija) festivaliuose, „Kennedy Center“, „The Metropolitan Museum of Art“, Amsterdamo „Bimhuis“ džiazo klube. 2020 m. žurnalas „Down Beat” įtraukė bosininką tarp 25 reikšmingiausių kūrėjų už dešimtmečių nuopelnus džiazui.
Stewartas nemažai nuveikė kaip mokslininkas tirdamas kontraboso galimybes, skaitė paskaitas Harvardo, Kembridžo, Baltimorės, Bruklino, Detroito, kituose JAV bei Meksikos universitetuose, laimėjo kūrybos grantų ir stipendijų įvairioms rezidencijoms.
Niujorkietis būgnininkas Tcheseris Holmesas užaugo Bruklino afrocentristinėje aplinkoje, su „house“, hiphopo, roko muzika. Baigęs „New England Conservatory“, jis įsiliejo į Niujorko džiazo bendruomenę.
Be „free“ džiazo kolektyvo „Irreversible Entanglements“, jis pasirodo „Sun Ra Arkestra“ projektuose, bendradarbiauja su avangardinio džiazo legenda Marshallu Allenu, yra ilgametis trimitininko Aquileso Navarro bendražygis.
Renginys | Data / Laikas | Renginio vieta | Kaina | |
---|---|---|---|---|
Dominique Pifarély - François Couturier (FR), Irreversible Entanglements (USA) | K 2025-10-16 19:00 | Vilniaus senasis teatras, Vilnius | 21.00 - 56.00 |
Renginys | Dominique Pifarély - François Couturier (FR), Irreversible Entanglements (USA) |
---|---|
Data / Laikas | K 2025-10-16 19:00 |
Renginio vieta | Vilniaus senasis teatras, Vilnius |
Kaina | 21.00 - 56.00 |
Paieška nedavė rezultatų