Jaunojo teatro vitrina Jaunimo teatre
2019-10-21

Atsinaujinusiam Jaunimo teatrui aktualus tarpsritinis ir tarptautinis bendradarbiavimas, naujų talentų paieška bei sklaida, dialogo su žiūrovu paieška. Siekdamas šių tikslų, teatras pradeda jaunųjų menininkų programą Black Box (Juodoji dėžė). Black Box suprantama kaip pirminė klasikinė teatro matrica su aiškiomis ribomis ir taisyklėmis, galinti tapti erdve įvairiems scenos meno veiksmams spektakliams, interaktyviems projektams, instaliacijoms, performansams.

 

2019 metų lapkričio 5–9 dienomis Jaunimo teatras rengia jaunųjų režisierių spektaklių bei skaitymų/eskizų vitriną. Joje bus pristatyti keturių naujų rengiamų darbų skaitymai: teatro rezidentų Eglės Švedkauskaitės Žmogus iš žuvies ir Ievos Kaniušaitės Mama skaitymai pagal rusų dramaturgės Asios Vološinos pjeses, Adomo Juškos Miego brolis pagal Roberto Schneider‘io knygą bei garso menininko Arturo Bumšteino eksperimentinis audiopasirodymas Kalkwerkas. Skaitymo grupė pagal Thomo Bernhardo „Kalkwerką“. Taip pat bus parodyti režisierės Kamilės Gudmonaitės dokumentinis garso spektaklis Sapnavau sapnavau ir Adomo Juškos naujausias darbas Fikcijos.

Vitriną pradės rusų dramaturgei Asiai Vološinai skirtas vakaras. Asia yra viena  jauniausios Rusijos dramaturgų kartos lyderių. 2018 m. išleistas jos pjesių rinkinys Miršta choras. Keturios pjesės apie Rusiją tapo ryškiu pastarųjų metų dramaturgijos įvykiu. Į rinkinį įtrauktos pirmą kartą Lietuvoje pristatomos pjesės Mama (...) ir Žmogus iš žuvies (2016). 2018 metais Maskvos Dailės Teatre (MCHAT) pagal Žmogų iš žuvies pastatytas žinomo rusų režisieriaus Jurijaus Butusovo spektaklis rusų kritikų pavadinta viena karščiausių teatrinio sezono premjerų. Pastaruoju metu A.Vološina kaip dramaturgė bendradarbiauja su didelį tarptautinį rezonansą sukėlusiu režisieriaus Iljos Chržanovskio megaprojektu DAU Londone. Asia dalyvaus savo pjesių pristatyme Jaunimo teatre ir susitiks su žiūrovais.

Vienos pirmųjų A.Vološinos pjesių Mama vienintelei veikėjai kiekvienas gimtadienis sukelia skausmą ir įsiutį. Kai merginai buvo vos keleri metai, nuo vėžio mirė jos motina, palikdama keletą laiškų, kuriuos dukra turės perskaityti per ateinančius savo gimtadienius. Juose - linkėjimai gimtadienio proga ir mamos vizijos, koks turėtų būti tolimesnis dukters gyvenimas. Tačiau tai, apie ką motina svajojo ir tikėjosi, žymiai skiriasi nuo realybės... Mama – viena populiariausių dramaturgės pjesių. Ji ne kartą statyta Rusijos, taip pat Rygos ir Talino teatruose. Jaunimo teatre šios pjesės skaitymą kartu su aktore Gabriele Ladygaite rengianti šįmet režisūros studijas (kurso vadovas Eimuntas Nekrošius) baigusi I. Kaniušaitė sako: pagrindinis žodis, nuo kurio atsispiriu galvodama apie šią medžiagą, yra pokytis. Manau, kad pjesė yra apie jausmus, kurie slepiasi už sakomų žodžių ir už to, kas lieka nepasakyta. Jei tik pavyktų bent šiek tiek atskleisti tą vidinę imperiją, kurioje tvyro chaosas,  joje gerai pasimurkdyti  ir galų gale išnirti iš jos nepritrūkus oro - tai būtų mano siekiamybė dirbant su šia medžiaga.

Pjesę Žmogus iš žuvies pristatys Jono Vaitkaus auklėtinė režisierė Eglė Švedkauskaitė kartu su aktoriais Viktorija Kuodyte, Asta Zacharovaite, Ieva Kaniušaite, Simonu Storpirščiu, Aleksu Kazanavičium ir Matu Dirginčium. Anot E.Švedkauskaitės, – „Žmogus iš žuvies“ yra lingvistinis labirintas, naktį išsiveržiančių išpažinčių tinklas, iškalbamas moterų lūpomis ir išgirstamas vyrų ausimis. Pristatyti Asios Vološinos pjesę man reiškia pakviesti žiūrovą į išsitempusį laiką, kurio rėmuose skleidžiasi nerimas. Dėl savęs, dėl savo kūno, dėl savo vaiko, dėl šalies ir ateities. Tai proga įsigilinti į laisvės sąvoką – kas tai yra nedemokratinėje aplinkoje? Nevaldomos agresijos, kurią propaguoja šiandieninė Rusija, akivaizdoje įžūlu taip klausti, bet „Žmogus iš žuvies“ leidžia pasvarstyti: kokia prasmė eiti į aikštes, kai eilinio piketo scenarijų žinai atmintinai? Jeigu nuojauta vis garsiau kužda, kad turi reikalą su mirusia šalimi, kurios kūnas atšalo dar iki tau gimstant?

Garso menininkas Arturas Bumšteinas pristatys pagal Thomo Bernhardo novelę Kalkwerkas parengtą skaitymą Kalkwerkas. Skaitymo grupė., kuriame dalyvaus Jonė Dambrauskaitė, Emilija Jaujininkaitė, Sergejus Ivanovas ir Mantas Zemleckas. Skaitymo koncepciją A. Bumšteinas apibūdina šitaip: Scenoje keturi aktoriai-muzikantai klausosi savo pačių įrašytų balsų, skaitančių Thomo Bernhardo knygos „Kalkwerkas“ fragmentus. Iš nuogirdų sukonstruotame tekste pasakojama apie niekaip nepradedamą rašyti knygą – traktatą apie klausą, o aktoriai-muzikantai, įdėmiai besiklausydami pačių savęs, tuo pat metu bando sukurti dainą. Gyvai scenoje kuriama daina, meditatyvios, beveik ritualinės skaitymo intonacijos, radijo laidos vedėjui paklusnūs balsai, nesibaigianti, nors ir niekad neprasidedanti istorija...

Naujų darbų pristatymo ciklą užbaigs Jaunimo teatre pradėjusio dirbti dar vieno E.Nekrošiaus auklėtinio režisieriaus Adomo Juškos režisuotas austrų rašytojo Roberto Schneiderio romano Miego brolis sceninės adaptacijos skaitymas. Anot režisieriaus: Spektaklis bus apie ypač jautrų žmogų – Johanesą Eliją Adlerį, apie jo santykį su meile, muzika ir mirtimi. Apie žmogų, kuris gyvena, jaučia ir galiausiai miršta be jokių kompromisų. Apie žmogų, kuris muziką geba priimti betarpiškai, kaip ir jį supantį pasaulį, kurį suvokia ir girdi kaip muziką. Kartu su aktoriais stengiamės, kad pati būsimo spektaklio prigimtis būtų iš tiesų muzikinė. Miego brolyje dalyvauja aktoriai Andrius Bialobžeskis, Džiugas Grinys, Aleksas Kazanavičius, Digna Kulionytė, Aušra Pukelytė, Aurelijus Pocius.

 

Vitrinos žiūrovai ir svečiai taip pat turės galimybę pamatyti kitus Jaunimo teatro spektaklius Vienos miško pasakos (rež. Yana Ross), Balkonas (rež. Eric Lacascade), Apie Baimes (rež. Olga Lapina). Spektakliai bus rodomi su angliškais subtitrais.

Portale Teatrai.lt esančią informaciją kopijuoti, dauginti, platinti bei publikuoti be raštiško Teatrai.lt redakcijos leidimo draudžiama. Jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Teatrai.lt kaip šaltinį.