Aktorės Marlene Dietrich šuolis į Holivudą – „Marokas“
2019-02-23

Prie ankstyvosios kino klasikos „Skalvijos“ kino centre tradiciškai sugrįžtama rudenį festivaliu „Pirmoji banga“. Šįkart, susipažinti ir prisiminti kino laikus, kai garsas filmuose tik pradėjo žengti  pirmuosius žingsnius, žiūrovai bus kviečiami į kovo mėnesio „Kino klasikos vakarų“ seansus. Juose bus parodytas režisieriaus Josefo von Stenbergo filmas „Marokas“ („Morocco“, 1930), kuris aktorei Marlene Dietrich suteikė pasaulinės kino žvaigždės statusą.

M. Dietrich 1930–ieji buvo lemtingi pirmiausiai dėl filmo „Žydrasis angelas“ (1930). Būtent  J. von Stenbergas, tuomet kuriantis Vokietijoje, pastebėjęs jaunos, žemu balsu dainuojančios aktorės talentą, skyrė jai pagrindinį – kabareto dainininkės vaidmenį. Tais pačiais metais, po „Žydrojo angelo“ triumfo, J. von Stenbergas ir M. Dietrich išvyko į Holivudą. Pirmasis ten sukurtas filmas ir buvo „Marokas“.

M. Dietrich partneriu filme tapo, tuo metu ne vienu ryškiu vaidmeniu galintis pasigirti, aktorius Garis Cooperis. Nors jo vardas publikai buvo gerai žinomas, visgi, kritikų ir žiūrovų dėmesį patraukė egzotiškoji vokiečių aktorė M. Dietrich. Vaidmuo „Maroke“ jai pelnė vienintelę karjeroje „Oskaro“ nominaciją ir davė pradžią jos sėkmingai, beveik penkiasdešimt metų trukusiai aktorės karjerai Holivude.

 

M. Dietrich sėkme taip pat rūpinosi kino studija „Paramount Pictures“, kurdama aktorės įvaizdį ir jį populiarindama. Iš Vokietijos atvykusi M. Dietrich tapo kino studijos atsaku į „Metro-Goldwyn-Mayer“ studijos žvaigždę švedų aktorę Gretą Garbo. Todėl neatsitiktinai ir filmas „Marokas“ buvo reklamuojamas fraze – „Moteris, kurią nori pamatyti visos kitos moterys“.

Bene žymiausia ir tuo metu skandalingiausia filmo scena – M. Dietrich pasirodymas kabarete, kurio metu ji dėvi vyrišką fraką, o vėliau pabučiuoja vieną žiūrovę merginą – tapo pačios aktorės ir filmo vizitine kortele. Seksualios kabareto šokėjos įvaizdis, sukurtas M. Dietrich, vėliau buvo mėgdžiojamas daugelio kitų Holivudo žvaigždžių.

Anot kino istoriko Charleso Silverio, J. von Stenbergas buvo pirmasis režisierius, kuris visiškai įvaldė garsą kine, atkurdamas vėlyvojo nebyliojo kino lengvumą ir grožį. Viena iš to priežasčių buvo tai, kaip jis suvokė tylos svarbą kine. „Maroke” gausu ilgų kadrų, kurių centre yra vien tik pribloškiantys vaizdai, papildyti muzika ir foniniais garso elementais.

 

J. von Stenbergo filmas „Marokas“ bus rodomas „Skalvijos“ kino centro rengiamuose kino klasikos vakaruose kovo 3 d. (pristatys kino kritikė Neringa Kažukauskaitė), 10 d. (pristatys kino kritikė Izolda Keidošiūtė), 17 d. (pristatys semiotikas ir kino apžvalgininkas Dmitrij Gluščevskij).

 

Portale Teatrai.lt esančią informaciją kopijuoti, dauginti, platinti bei publikuoti be raštiško Teatrai.lt redakcijos leidimo draudžiama. Jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Teatrai.lt kaip šaltinį.