Atskalūnų „Šauksmas“ tarp duženų ir dekoracijų
2018-01-15

Vieno žymiausio XX a. JAV dramaturgų, pelniusių prestižinę Pulicerio premiją, Tennessee‘io Williamso pjesė „Šauksmas“ – nemažas iššūkis ne tik aktoriams, bet ir žiūrovams. Vis tik du jauni atlikėjai Gabija Urniežiūtė ir Ainis Storpirštis, vadovaujami režisieriaus Jono Vaitkaus, nepabūgsta išbandyti savo jėgų.

 

Pasiruoškite gluminančiam ir painiam pasirodymui. Stebėsite vaidinimą, kuriame vaidinama, kad vyksta vaidinimas. Plėtojantis siužetui, susipažįstant su spektaklio veikėjais ir jų kuriamais personažais, sekti istoriją, atskirti, kur išnyra kuris nors iš jos sluoksnių, tampa vis sudėtingiau. Vis labiau persipinant istorijoms, ima aiškėti svarbios paralelės, atskleidžiančios daugiau nei tai, kas pasakoma garsiai. Galbūt aktoriai ir personažai kur kas panašesni nei mums atrodė?

Dėl „Šauksmo“ taip pat turėtų suklusti ir atlikėjos Alinos Orlovos gerbėjai. Ji scenoje atlieka savo specialiai šiam spektakliui sukurtą muziką. Neįprastas atlikėjos stilius darniai įsipaišys į šią keistoką istoriją.

Dviese scenoje         

Pjesėje pasakojama apie du keliaujančius aktorius Filisą ir Kler – brolį ir sesę. Jų padėtis nepavydėtina. Kler įpratusi svaigintis ir kartais nebeskiria savo fantazijų nuo realybės. Filisas yra nemigos, blogų įpročių ir neišsipildančių ambicijų iškankintas menininkas. Viskas slysta iš po kojų. Nežinomame tolimame krašte jie lieka vieni. Šio vakaro vaidinimas – paskutinė jų galimybė. Tik nuo to, kaip jie įtikins žiūrovus, priklausys jų ateitis. Kitaip tariant, jie privalo įtikinti auditoriją, kad jų įkūnijamų po tragiškos tėvų mirties nuo pasaulio atsiskyrusių keistų našlaičių istorija yra tikra.

Visą spektaklį jaučiama įtampa. Tiek virš personažų, tiek virš aktorių pakibęs kardas. Atskalūnai prieš visus ir vienas prieš kitą. Jie nemoka gyventi šiame pasaulyje. Šis jiems nesvetingas. Jie stengiasi, vis bando padaryti kažką tokio, kas leistų jiems išsiveržti iš varganos egzistencijos, bet kaskart atsimuša į sieną.

Berods, kažkas seniai apsprendė jų likimą ir nesvarbu, ką jaunuoliai bedarytų, niekas jų neišgelbės. Tik laiko klausimas, kol jie galutinai palūš. Jų pykčiai, liejamos emocijos, planai, keliamas šurmulys primena skęstančiojo blaškymąsi bandant įtraukti dar bent vieną oro gurkšnį. Vis tik gal dar yra vilties?

Nemažas iššūkis

Šį 1973 parašytą kūrinį pats T. Williamsas laikė vienu svarbiausių ir atviriausių savo darbų. Kadangi šiuo laikotarpiu jis turėjo nemažų psichologinių sunkumų, nemažai kas linkęs į šią pjesę žvelgti kaip vaizduojančią ne atskirus veikėjus, o kaip į vidinę dviejų skirtingų pradų kovą žmogaus galvoje. Besiderančių, besipykstančių, bandančių apgauti ir įskaudinti tą kitą.

Antra vertus, viskas gali būti ir daug paprasčiau. T. Williamsas turėjo įprotį savo kūriniuose atvaizduoti savo artimuosius. Jo paties sesuo turėjo psichikos problemų ir ne gydėsi psichiatrijos ligoninėse (beje, kaip ir pats T. Williamsas). Taigi, galbūt pjesės pagrindu tapo autobiografiniai aspektai.

Bet kuriuo atveju, kirba klausimas, ar ne per daug sudėtingą kūrinį pasiėmė du jauni aktoriai? Jie turi vedžioti už nosies, bet kartu negali visiškai supainioti žiūrovo, kad šis sugebėtų sekti veiksmą. Sudėtinga ir laviruoti vaidinant keistuolius, bet neperlenkiant lazdos ir nesukuriant veikiau ne nesuprastų ir tragiškų, o tiesiog negrabiai komiškų personažų. Juolab, kad pjesės herojai emocingi, impulsyvūs, tad reikia prisitaikyti tarsi chameleonams.

Tiesa, ir A. Storpirštis, ir G. Urniežiūtė pakankamai ryškūs jaunosios kartos atlikėjai, kurie ne kartą pastebėti. Pavyzdžiui, per 2012 m. Auksinio scenos kryžiaus apdovanojimus A. Storpirštis paskelbtas geriausiu jaunuoju menininku (G. Urniežiūtė taip pat yra buvusi nominuota šioje kategorijoje).

Kam verta apsilankyti „Šauksme“? Šis spektaklis skirtas tiems, kam įdomu gilintis į žmogaus psichiką, iracionalaus proto motyvacijas, sudėtingus tarpusavio santykius ir iškreiptus saitus su išoriniu pasauliu.  Žinoma, verta apsilankyti ir tiems, kurie palaiko jauną teatrą ir kuriuos domina kur link žengia lietuviškas teatras.

 

Vaiva Sapetkaitė / Teatrai.lt

 

Portale Teatrai.lt esančią informaciją kopijuoti, dauginti, platinti bei publikuoti be raštiško Teatrai.lt redakcijos leidimo draudžiama. Jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Teatrai.lt kaip šaltinį.