Teatrai.lt apie festivalį „Scanorama“. Kas nutiko „Vieną dieną Sarajeve“?
2016-11-20

Vieną dieną Sarajeve vienas iki tol niekam nežinomas jaunuolis Gavrilas Principas dviem šūviais pistoletu pakeitė viso pasaulio likimą ir pasirašė mirties nuosprendį 12 mln. žmonių.

 

O galbūt vieną dieną Sarajeve užspaustos tautos sūnus pasipriešino uzurpatoriui ir parodė, kad jugoslavai nebesitaikstys su primesta valdžia? Iš kurios – kieno – pusės pažiūrėsi.

 

1914 m. birželio 28 d. kelių sekundžių incidentas Austrijos-Vengrijos imperijai priklausiusiame Sarajave reiškė ne tik Habsburgų dinastijos įpėdinio erchercogo Pranciškaus Ferdinando ir jo žmonos Sofi tragediją, bet ir Pirmojo pasaulinio karo pradžią. Po šimto metų toje pačioje vietoje prisimenamas šis įvykis, o vietinė režisierė Jasmila Žbanić gilinasi į istorijos įtaką ateinančios kartoms, jos skirtingą interpretavimą ir fiksuoja įvairialypį šiandieninio Sarajevo gyvenimą. Atrodo, net ir baisios tragedijos šešėlyje galima neprarasti žaismingumo.

 

Kino juosta „Vieną dieną Sarajeve“ gana neįprasta. Savo forma ji primena žaidimą. Filmas suklijuotas iš per dieną mobiliaisiais telefonais ir buitinėmis kameromis nufilmuotų Sarajeve esančių žmonių įspūdžių. Čia sau vietos randa jaunimo protestas prieš kapitalizmą, įgudę duonos kepėjai, valstybės pamirštas archeologijos muziejus, kuriuo tebesirūpina keletas entuziastų, dviejų mergaičių klajonės po tėvų paliktą miestą ir turistės bandymas susikalbėti su vietiniu taksi vairuotoju...

 

Šias skirtingas istorijas sieja tik du dalykai – tas pats laikas ir miestas. Iš jų – tarsi mozaikos detalių – po truputį piešiamas šiuolaikinio Sarajevo vaizdas. Daug dalykų susiveda į tikslią Pranciškaus Ferdinando mirties vietą. Rengiamasi pavakare įvyksiančiam minėjimui, o kol kas žmonės zuja aplink ir plačiai šypsosi fotografuojasi prie lentelės, skelbiančios apie Pirmojo pasaulinio karo pradžią.

 

Istorijos baisybės, pasibaigusios milijonais mirčių, sugriautais miestais ir suluošintais likimais, kai kuriems tėra dar viena nuotrauka atostogų albume.

 

„Vieną dieną Sarajeve“ nėra kuo nors išskirtinis filmas, tačiau jo užmojai išsiaiškinti dabartinę Balkanų tapatybę intriguoja, o pasirinkta forma teikia tam žaismingumo. Paprasta, bet veiksminga.

 

 

Vaiva Sapetkaitė / Vilniaus technologijų ir dizaino kolegijos Medijų katedros dėstytoja / Teatrai.lt

Portale Teatrai.lt esančią informaciją kopijuoti, dauginti, platinti bei publikuoti be raštiško Teatrai.lt redakcijos leidimo draudžiama. Jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Teatrai.lt kaip šaltinį.